מעוף ותעוזה | מורשת זאהה חדיד באדריכלות ובעיצוב

08.09.2017 08.09.2017

על הכנס

הכנס יוקדש למורשתה של האדריכלית החשובה זאהה חדיד, שהלכה לעולמה לפני כשנה בגיל 65, ויתייחס לעולמות התכנון האדריכלי, עיצוב הפנים ועיצוב האופנה – בהם נגעה והשפיעה.

במיוחד לכנס הוזמנו שתי אורחות מחו”ל, שעבודתן קשורה לפעילותה של חדיד:
האדריכלית שרה קלומפס, שותפה במשרדה של חדיד, תספר על הדרך שעשתה עמה, בבניין הנפלא בבאקו ובמרכז האקווטי בלונדון ובפרויקטים נוספים.
מעצבת האופנה הישראלית נעה רביב, הפועלת בניו יורק, שעבודתה פורצת הדרך מבוססת על התחום הדיגיטלי ומזכירה בעיצוביה הזורמים את עבודתה של חדיד, תציג את יצירותיה.

פרס על מצוינות לנשים באדריכלות ותיכנון ערים בשיתוף משרד השיכון ואחרים, יוכרז השנה במהלך כנס האדריכלות והעיצוב.

אוצרת הכנס: אדריכלית בתיה סבירסקי-מלול
מחיר מלא – 165 ₪
מחיר לחברי עמותת האדריכלים / איגוד המהנדסים – 140 ₪ (נא להזין קוד 1726 בעת הרכישה)
מחיר לגמלאים חברי עמותת האדריכלים / אדריכלים צעירים – 110 ₪ (נא להזין קוד 1123 בעת הרכישה)
מחיר לסטודנטים – 80 ₪

לרכישת כרטיסים

יש להגיע עם תעודה תואמת להנחה שנרכש הכרטיס על ידה:
תעודות סטודנט ו/או תושב ותיק ו/או חברי העמותות השונות.

המחיר כולל כניסה למוזיאון העיצוב וכיבוד קל | הכנס יתקיים בשפה העברית, למעט הרצאה אחת

זאהה חדיד, ילידת עיראק, הייתה גדולה בכל מובן שהוא: ביצירתיות, ביכולות הטכניות, בחיבה האקספרימנטלית, ובמונומנטליות של המבנים שלה. ילדותה עברה עליה בבגדד הדמוקרטית, הפתוחה אל העולם המערבי. ב-1972 לאחר שהשלימה תואר במתמטיקה באוניברסיטת ביירות, עברה ללונדון, ושם, בלימודיה ב-AA (בבית הספר של איגוד האדריכלים), שנחשב למתקדם בעולם, מצאה חדיד את מקומה. אליה זנגליס ורם קולהאוס היו שני המורים שעוררו בה השראה כמו גם חקר עבודתם פורצת הדרך שהקונסטרוקטיביסטים הרוסים כמו מאלביץ ואחרים. למרות שה – AA והאווירה המיוחדת בו היו כר מתאים להתפתחותה חדיד תמיד פרצה לה דרך ייחודית משלה תוך שהיא מתמודדת עם לא מעט קשיים שלדבריה נבעו לא רק מהקושי הרגיל להעביר רעיונות חדשניים ופורצי דרך אלא מהקושי של להיות זרה בסביבתה ובעיקר אשה.

את משרדה העצמאי הקימה חדיד בשנת 1979, ובו התבלטה בסגנונה הייחודי הדה קונסטרוקטיביסטי. משרדה הפיק לאורך השנים אדריכלות פורצת דרך שהחלה מתפישה חדשה של המרחב והתפתחה תוך שימוש במחשב לאדריכלות דיגיטלית זורמת- “מלכת הקו הזורם”, כך כונתה.  השנים הארוכות בהן לא הצליחה לבנות את יצירותיה האדריכליות, הפכו לזמן איכות בו פיתחה את שפתה הייחודית באמצעות עיצוב ואופנה. מסלול זה הפך לחלק בלתי נפרד מתפיסתה ההוליסטית באמנות עיצוב ואדריכלות. המשרד מקפיד להמשיך בתפיסה זו של פיתוח מוצרים וסביבות בעיצוב פנים, ריהוט, עיצוב תכשיטים, עיצוב תעשייתי ועיצוב אופנה.

חדיד, היתה האשה הראשונה שזכתה בפרס פריצקר ב-2004 והאשה הראשונה שזכתה ב-2015 במדליית זהב מארגון האדריכלים הבריטי (RIBA). היא נודעה בסגנון האדריכלי הייחודי שלה שהתאפיין בקווים מעוגלים ובצורות מורכבות וגם בעלות ביצוע גבוהה.

הבניין הראשון שחדיד תיכננה ב-1993 היה תחנה לכיבוי אש במתחם ויטרה בדרום גרמניה יותר מ-15 שנה לאחר שסיימה את לימודיה. מאז היא חתומה על עשרות פרויקטים פורצי דרך, הגדול שבהם הוא אצטדיון הכדורגל הגרנדיוזי בקטאר ובניינים כמו מוזיאון המקסי ברומא (2009), מרכז התרבות חיידר אלייב באזרביג’אן (2013) והמרכז הייחודי לספורט ימי בפארק האולימפי בלונדון (2012).

צוות השופטים של פרס פריצקר כתב עליה כי “דרכה להכרה עולמית היתה מאבק הירואי. היא הפכה ליותר ויותר מוכרת כשהמשיכה לזכות בתחרות אחר תחרות תוך שימוש בערכים ייחודיים. היא ניצלה את התחרויות כ’מעבדה’ שממשיכה לחדד את כשרונה יוצא הדופן”. הוועדה החמיאה לחדיד על כך שהעשייה הסגנונית שלה בולטת גם בעיצוב תערוכות, תפאורות, עיצוב מוצר ורהיטים.

אדר’ בתיה סבירסקי מלול אוצרת הכנס:

“זאהה חדיד עשתה זאת ובגדול. היא הצליחה להביא למימוש חזון יוצא דופן שנחשב ‘ארכיטקטורה של נייר’ ( על משקל ‘נמר של נייר’). עובדה זו מעידה כי  מחשבה פורצת דרך, כוח התמדה וכריזמה שופעת, וכמובן גרעין של לקוחות בעלי מעוף – הם אלו שיכולים לעשות את ההבדל. לאחר שהשקיעה שנים ארוכות של עבודה ומחויבות למטרה, הצליחה לעשות זאת והפכה לאדריכל(ית) החשוב(ה) בעולם. למרות הקושי העצום היא הצליחה לממש עבודות פורצות דרך  עבור יזמים קשוחים. די להזכיר את היזמת הסינית דזנג שין, ששיתוף הפעולה ביניהן וכן בינה לבין אדריכלים פורצי דרך נוספים, היה בין הגורמים להפיכתה לאחת מעשירי עולם. בשפה העברית לא ניתן להתייחס לזאהה ללא ג’נדר- היא לא “האדריכל” אלא “האדריכלית”. היא פרצה מעבר לתקרת הזכוכית והפכה למודל לנשים בכלל ובתחום האדריכלות בפרט”

מרצים

נעה רביב

מעצבת ואמנית שעבודתה עוסקת בחיבור שבין אופנה, אמנות וטכנולוגיה. בשנתיים האחרונות היא חיה ופועלת בניו יורק. משם היא יוצרת קולקציות ועבודות המותחות את הגבול בין בגד, אובייקט וסביבה. נעה מוזמנת באופן קבוע לדבר בכנסים ומוסדות אמנות בעולם ועבודותיה מתפרסמות תדיר במגזינים נחשבים כגון מהדורות ווג שונות, ניו יורק מגזין, מארי קלייר ועוד.
בעבודתה עוסקת נעה בניגוד שבין הידני לדיגיטלי ובמתח שבין דו-ממד ותלת-ממד, האמיתי והוירטואלי, תוך שאיפה להפוך את הפגום והרנדומלי לאובייקטים פואטיים ויוצאי דופן.



צילום: נינה מנדלסון

שרה קלומפס
שרה קלומפס עבדה במשרד האדריכלות “זאהה חדיד” כמתמחה בין השנים 1999-1998, ועם סיום לימודיה בגרמניה בשנת 2000, חזרה למשרד כאדריכלית מוסמכת. היא שותפה בחברה משנת 2007, ומנהלת שותפה משנת 2014. קלומפס מעורבת הן בעיצוב והן במסירה של מגוון פרוייקטים של החברה, לרבות מוזיאונים, מתקני ספורט ומבנים אזרחיים.


נעה רביב, | צילום: RYAN DUFFIN

שרה קלומפס למשרד זאהה חדיד, LONDON AQUATICS CENTER
צילום: HUFTON + CROW


בתיה סבירסקי
אוצרת ומייסדת הכנס. פעילה בקידום האדריכלות והאדריכלים בישראל. משמשת כיו”ר סניף תל אביב והמרכז בעמותת אדריכלים מאוחדים בישראל. בוגרת הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים – הטכניון – תואר ראשון ושני בהצטינות.
לימדה בטכניון ובבצלאל. יסדה ומנהלת את באה אדריכלים ובינוי ערים מאז 1985 . זוכת פרסים רבים. במהלך שלושת העשורים האחרונים, קנה לו המשרד מעמד בסצנת האדריכלות המקומית.
בעלת רקורד משמעותי בפרויקטים ציבוריים מורכבים – בעיקר מבני תרבות ותחבורה וכן בבינוי ערים. בשנים האחרונות, על מנת לפתח ולגוון את החשיבה המקצועית של המשרד היא משתפת פעולה עם מספר משרדים בינלאומיים בצרפת והולנד.

פרויקט ביה”ס ע”ש אלברט איינשטיין – יבנה.
בתיה סבירסקי מלול- באה אדריכלים ובוני ערים אדריכלית אחראית: מרינה סמביליאן


צילום: שי בן אפרים

מיה דבש
מונתה ביוני 2016 לאוצרת ראשית של מוזיאון העיצוב חולון, במקביל לתפקידה כעורכת ראשית של מוזיאון העיצוב חולון בשש השנים האחרונות. היום ולאורך כל השנים אוצרת וכותבת על עיצוב בפלטפורמות מגוונות. לאחר שמילאה תפקיד עורכת ראשית בכמה מן ההוצאות המובילות בארץ (כינרת, זמורה ביתן ומודן) מונתה דבש כעורכת הראשית של מגזין בניין ודיור, תפקיד אותו מילאה במשך 6 שנים. במקביל לעבודתה כעורכת, אוצרת וכותבת לימדה דבש באקדמיות המובילות לעיצוב בישראל.
דבש היא בעלת תואר ראשון בספרות ותואר שני באמנות ואוצרות, אוניברסיטת בן גוריון.



צילום: דפנה טלמון

אליק קורפו
אמן יוצר, פרפורמר, מדריך ויזם תרבות בקהילה, בעל ניסיון של 15 שנים ביזמות תרבות מקורית.
זוכה פרס ״להעיר״ – של משרד האוצר לתכנון הערים העתידיות של ישראל 2016, עם המיזם – “MUSIC Garden – יצירה משותפת במרחב הציבורי”.
בעברו קידום והתנעת תרבות הרחוב בישראל דרך יזמות וניהול אמנותי של מספר אירועי הרחוב הגדולים בישראל (450,000-70,000 אלף איש) ויעוץ תרבותי לחברות ועיריות המובילות בארץ: פרטנר,מוטורולה, עיריות תל אביב-יפו, חולון, חיפה, ירושלים, רמת השרון, נתניה ועוד


צילום: ענבל טימור


בזוקה ג’ו
פרץ כמטאור בשמי האמנות הישראלית והפך לסיפור הצלחה תוך תקופה קצרה. סיפורו האישי של האמן האוטודידקט הוא סיפור מעורר השראה של אדם שאסף עצמו מתחתית החברה וכנגד כל הסיכויים הצליח להמציא את עצמו מחדש תוך כדי יצירת שפה אמנותית חדשה:
“גנגסטר ארט” כפי שהוא מכנה אותה.
בציוריו מציג בזוקה מגוון דמויות שהרכיב ביד קלילה ובוטח, הוא משלב בסוראליסטיות קטבים קיצוניים, בני אצולה וזונות רחוב, פורטרטים עצמיים, חיות, סמלים, אותיות ומוטיבים שונים. מארג חיים שלם נפרש על גבי הבד ויוצר עולם חדש, רב-גוני, מסקרן וצבעוני, בפרשנות חצופה אישית למקורותיו ולתרבות העדכנית.


בזוקה ג’ו, תקריב מתוך Holy Sabath 2nd World War

ד”ר ירון ג’אן
חוקר ומלמד על יחסי הגומלין בין סאונד ופוליטיקה. במחקריו מבקש ירון לבחון כיצד המרחב הקולי והטכנולוגי של העידן המודרני מתכתב עם האקלים הפוליטי והתרבותי שבתוכו הוא נוצר. ירון ג’אן למד היסטוריה מודרנית באוניברסיטאות של תל אביב, מינכן, קלן והאוניברסיטה העברית וכן לימד היסטוריה מודרנית באוניברסיטה של לייפציג. ירון פרסם מחקרים רבים באנגלית ובגרמנית בנושאי סאונד והיסטוריה והוא חבר באגודה הברלינאית ללימודי סאונד. בשנת 2011 ראה אור בעברית ספרו רעשי המודרניות חוויות של שמיעה בגרמניה 1914-1945 העוסק בניתוח היסטורי תרבותי של הסאונד של גרמניה במחצית הראשונה של המאה העשרים.
ירון ג’אן מלמד היסטוריה תרבותית במכללת ספיר, נגב



צילום: אילת רוה

ורד פלוק
אדריכלית בעלת משרד המתמחה בתכנון מבני ציבור. כלת פרס רכטר לאדריכל הצעיר לשנת 2008, בוגרת בהצטיינות תואר ראשון בארכיטקטורה מהטכניון בחיפה ובוגרת בהצטיינות תואר שני בעיצוב אורבאני מבצלאל בירושלים.
כותבת, אוצרת ומרצה על אדריכלות במסגרות שונות, בין השאר בגלריית החללית בירקון 70 ובמרכז תרבות בית אריאלה בתל אביב. יוצרת עבודות וידאו על אדריכלות, ביניהן “שמלת בטון ומלט” על הנוכחות הנשית באדריכלות הישראלית, “אבן שפה” על התחדשות המרחב הציבורי בתל-אביב-יפו, “הפטיש והמגב” על תחזוקת מבנים ו”יוצאים אל הכלל” על התפקיד הציבורי של האדריכלות. מרצה ומנחה בבית הספר לעיצוב וחדשנות, המסלול האקדמי של המכללה למנהל.



צילום: עידו לביא

ירון מינקובסקי
מבכירי מעצבי האפנה הישראלית המעצב ומייצר בתל אביב. עם לקוחותיו מהארץ ומהעולם נמנות נשות עסקים וחברה כבר למעלה מ-30 שנה.
עוד בשנת לימודיו האחרונה (1989) בבית ספר הגבוה למדעי הטקסטיל והאפנה שנקר זכה בפרס המעצב הצעיר הטוב ביותר מטעם יריד האפנה הבינלאומי שהתקיים בגרמניה. מתחילת דרכו כמעצב זכו דגמיו להופיע במיטב עיתונות האופנה העולמית כמו: “ווג” “ספורט אילוסטריטד” ועוד רבים.
יצירתו של ירון נמצאת על קו התפר שבין אופנה לאומנות. כל אחד מדגמיו נימצא בהגדרה של “הוט קוטור”- גזרה מוקפדת, בדים איכותיים, גימור מושלם ובה בעת עונה על הציפיות מיצירת אומנות. יצירותיו מרגשות, מפתיעות ומעמידות באור חדש את כל מה שידענו על יחסים בין צורה, צבע, טקסטורה, בדים, גזרות ומה שביניהם.


ירון מינקובסקי | צילום: דביר כחלון


ליאת מילר + ז”ק-רייכר אדריכלים, Sway tlv
צילום: דן פרץ

ליאת מילר
אדריכלית, בוגרת Parsons School of Design בניו יורק ותואר שני מאוניברסיטת Yale ובעלת סטודיו matter architecture + design. בעבר עבדה במשרד Rogers Marvel בניו-יורק, והתמחתה בפרויקטים העוסקים במרחב הציבורי ובמשרדה של זאהה חדיד בלונדון, שם היתה אחת מהאדריכליות המובילות את תכנון ובניית Hayder Aliyev Centre באזרבייג’ן – מרכז תרבות הכולל מוזיאון, ספרייה ואודיטוריום רב תכליתי. מילר לימדה ב-Parsons וב-Renselear Polytechnic Institute בניו יורק, ומאז חזרתה לארץ הנחתה כיתות סטודיו בבצלאל. כיום מנחה פרויקט גמר בטכניון עם אדר’ גנית מייזליץ-כסיף.
במסגרת עבודתה עוסקת מילר במחקר של חומרים חדשים ויישומם בפרויקטים באופנים חדשניים. באוגוסט 2015 נחנך פביליון שבנתה בסידני, אוסטרליה, בשיתוף ז”ק-רייכר אדריכלים – מבנה העוסק בנושאים של השתנות ונדידה ומשלב שימוש בחומרים מתקדמים עם עבודת יד.


ענת ספרן
מעצבת, אוצרת ומנהלת אמנותית. בוגרת בית הספר לאמנויות The École supérieure des Arts décoratifs, סטרסבורג, צרפת. ספרן היא היוצרת והמנהלת האמנותית של פצ׳ה קוצ׳ה תל אביב – אחד מאירועי התרבות והאמנות המובילים בתל-אביב. כמו כן מנהלת אמנותית של שבוע העיצוב בירושלים, אוצרת ויזמית של מגוון פרויקטים ותערוכות. חברת מועצת הפיס לתרבות ולאמנות.
צילום: דור קדמי


לילך שטיאט
אדריכלית, מעצבת ואמנית ניו-מדיה. שטיאט מרצה בכירה בפקולטה לעיצוב, במכון הטכנולוגי, H.I.T בוגרת תואר שני מאוניברסיטת קולומביה באדריכלות דיגיטלית ותואר ראשון מאוניברסיטת Pratt באדריכלות ותואר ראשון בעיצוב מהמכון הטכנולוגי חולון. מאז 2002 שטיאט היא הבעלים של סטודיו לינק לעיצוב העוסק בפרויקטים אינטרדיסיפלינרים וכולל עיצוב במרחבים מוזיאליים, עיצוב מיצבים במרחב העירוני, פרויקטים אינטראקטיביים ועיצוב תערוכות. שטיאט זוכת פרס יוקרתי מפסטיבל ארס אלקטרוניקה, מרצה בכנסים בינלאומיים ועומדת מאחורי מגוון שיתופי פעולה בינלאומיים בתחום האמנות והעיצוב הבינתחומי.


SENSING SOUND, לילך שטיאט וענת ספרן למוזיאון העיצוב חולון | צילום: שי בן אפרים

תמרה אנה אפרת
מעצבת טקסטיל ומוצר, בעלת סטודיו עצמאי שעוסק בחיבור בין קראפט וטכנולוגיות חדשות. בוגרת התואר הראשון לעיצוב אופנה בשנקר B.Des ובוגרת התואר השני לעיצוב וטכנולוגיה בבצלאל M.Des בהצטיינות. הציגה בכנסים בתחום אינטרקציית אדם מחשב HCI בארץ ובארה״ב. מציגה במוזיאונים ובגלריות בארץ ובעולם ביניהן בשבוע העיצוב ברלין, שבוע העיצוב ירושלים, מוזיאון הקראפט Craft ACT אוסטרליה, מוזיאון הרצליה, גלריה ויטרינה, גלריה חנינא, תערוכת יחיד בבית העיר תל אביב.


Crafted Technology, תמרה אנה אפרת, מורן מזרחי וד״ר עמית צורן | צילום: דניאל שכטר

תוכנית הכנס

09:30-09:00  | התכנסות וכיבוד קל

11:10-09:30 | מושב ראשון: מורשתה של זאהה חדיד בארכיטקטורה
דברי ברכה:
מר מוטי ששון, ראש עיריית חולון
אדריכל דוד קנפו, יו”ר עמותת האדריכלים בישראל
עו”ד חאנן נאג’רה- משרד הבינוי והשיכון, הממונה על שוויון מגדרי ויועצת המנכ”ל בענייני קידום נשים זאהה שלי | אדריכלית בתיה סבירסקי מלול, “באה אדריכלים” ואוצרת הכנס
הדקונסטרוקציה של זאהה חדיד | אדריכלית ורד פלוק
Evolving Crafts | אדריכלית ליאת מילר
Twenty Years Zaha – A Retrospective | אדריכלית שרה קלומפס, “משרד זאהה חדיד אדריכלים”

שרה קלומפס למשרד זאהה חדיד,  lONDON Aquatics CentEr
צילום: HUFTON + CROW

11:30-11:10 – הפסקה

12:30-11:30 | מושב שני – פוקוס מקומי: עיצוב יוצר זהות
מיה דבש, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון תשוחח עם:
מנהל העונה הישראלית לעיצוב בחולון רפי וזאנה, ע.מנכ”ל העירייה לתרבות ועם שניים מיוצרי התערוכות שיפתחו את העונה: מעצב האופנה ירון מינקובסקי והאמן בזוקה ג’ו על עיצוב יוצר זהות;
לילך שטיאט וענת ספרן, אוצרות ויוצרות תערוכת סאונד הנמצאות בפסטיבל ארס אלקטרוניקה לאמנות וטכנולוגיה בלינץ, אוסטריה. מחשבות על סאונד גוף ומרחב, כפי שמתבטא בתערוכה בחולון ובעבודות סאונד בארס אלקטרוניקה;
ד”ר ירון ג’אן, חוקר סאונד, על סאונד ופוליטיקהMusic Garden – קהילה ליצירת מוסיקה מתקדמת בכל ישוב בישראל | אליק קורפו

ליאת מולר SCAF tlv | צילום: דן פרץ

13:00-12:30 – הפסקה

14:30-13:00 | מושב שלישי – מורשת זאהה חדיד בעיצוב ואופנה

הכרזה על פרס מצוינות לעידוד נשים באדריכלות ובינוי ערים – עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל | אדריכלית בתיה סבירסקי מלול. השנה, במלאות עשור להיווסדו, יוכרז במסגרת הכנס על ייסוד פרס נוסף שיוענק לנשים באדריכלות, מטעם עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל.
דברי ברכה: אדריכלית ורד סלומון ממן אדריכלית ראשית משרד הבינוי והשיכון, השותף לפרסCrafted Technology | תמרה אנה אפרת, מעצבת אופנה
חיבור בין עולמות מנוגדים: הקשר בין טכניקות קראפט מסורתיות וטכנולוגיות מתקדמות בעיצוב עכשווי בטקסטיל
The Power of the Unexpected | נעה רביב, מעצבת אופנה
15:30-14:30 – כניסה חופשית לבאי הכנס לתערוכה ״סאונד: קול וחומר בעיצוב״


שרה קלומפס למשרד זאהה חדיד,  LONDON AQUATICS CENTER
צילום: HUFTON + CROW

סיקור תקשורתי

לקריאת הראיון שהתפרסם השבוע ב”כלכליסט” עם אוצרת הכנס אדר’ בתיה סבירסקי מלול


לקריאת הראיון שערכה כתבת ״הארץ״ נעמה ריבה עם שרה קלומפס, אחת מממשיכות דרכה שתתארח  בכנס האדריכלות והעיצוב הבינלאומי בחולון. קלומפס מדברת על המורשת שהותירה חדיד ועל עתיד האדריכלות ובאה לנפץ את התדמית המנותקת של המשרד.

חזרה לאירועי ההתאחדות