אדריכלות ישראלית
מכללת תל-חי: הקמפוס החדש
מתחם הכניסה לירושלים
בית חולים אסותא
מרכז המבקרים של השפד"ן
מבני חינוך ממוגנים | אדריכלית רחל ולדן
שמונה יחידות דיור | אדריכל דן ראובני
יקב קדמא | אדריכלית דבי שור אליאסי
מלון בוטיק ווסט אשדוד | אדריכל דרור רימוק
הפקולטה לאומנויות באוניברסיטת חיפה | מנספלד קהת אדריכלים
בית הלוחם באר שבע | קימל אשכולות אדריכלים
בית הקיר המרחף | שמואלי עידו אדריכלים
דירת 40 מ"ר | ספארו אדריכלים
בדרך לים | דרמן ורבקל אדריכלות
מפעל מחזור RDF | צ. מוססקו אדריכל ומתכנן ערים בע"מ
HOUSE K | אורבך-הלוי אדריכלים
מתחם שדרת התקוות, גני תקווה | אדריכלית גויס אורון
בית חינוך תיכון שער הנגב | אדריכלים מנספלד קהת, יובל גני אדריכלים
שכונת מגורים בגן יבנה | צחי הלברשטט אדריכלות
פיתוח מרכז בת גלים | בנימין איזק אדריכלים ומתכנני ערים
אדריכלות ישראלית  >>  בית חולים אסותא

בית חולים אסותא

24/08/2009

קונספט אדריכלי - זיידלר אדריכלים, קנדה
תכנון שלד, חללים ציבוריים  ומעטפת - יסקי מור סיון אדריכלים ומתכנני ערים
תכנון מחלקות ומערכות - מרסלו ברסטוביסקי אדריכלים


 

פרוגרמה ותאור הפרוייקט:

הקמת בית החולים "אסותא" ברמת החייל נועדה להעתיק את המרכז הרפואי הוותיק ממשכנו הקודם ברח' ז'בוטינסקי בת"א למבנה חדש וגדול יותר שיתוכנן בסטנדרטים בינלאומיים בתחום הבניה הרפואית ויצוייד במיטב המיכשור הרפואי והמערכות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר.

הקונספט האדריכלי של המבנה הותווה במהלך שנת 2004 ע"י משרד "זיידלר-אדריכלים" הקנדי, בשיתוף משרד "יסקי-מור-סיון אדריכלים" שהיה אמון על תכנון וביצוע שלד ומעטפת הבניין כמו גם תכנון החללים הציבוריים בו; ובשיתוף משרד "מרסלו ברסטוביסקי-אדריכלים" שהופקד על תכנון מחלקות ומערכות ביה"ח.

תכנון הבניין נשען על מבנה אורכני וצר המחולק לשני גושים עיקריים: ה'פודיום' (בימת הבסיס) שעיצובו שאול מדימוי צלע הר סלעי ומחורץ בגוון אדמדם ו'המגדל' –מבנה האשפוז, המדמה מבנן ים תיכוני בגווני לבן המתנשא על צלע הר.




'הפודיום
' נמתח לאורך של כ- 130.0 מ' ומתנשא לגובה של 21 מ' מעל מפלס הכניסה. המבנה מחורץ לשלושה גושים משניים על ידי 'נקיק' היקפי – חלל גבוה רב מפלסי הזורם פנימה מצפון, דרך קיר מזוגג ושקוף המתנשא לכל גובה ה'פודיום' וחובק את הגוש המרכזי מדרום וממערב.

קירות המבנה מחופי אבן גרניט אדומה, מלווים את המבקר מהחוץ פנימה אל אולם הכניסה שבו גשרי תנועה אופקיים חוצים את החלל מעל, ומכוונים את המבקר למחלקות השונות. בהמשך צופה המבקר על פטיו שקוע החושף את קומת המרתף העליונה ואת פנים המבנה לפארק הירקון מדרום, דרך קיר מסך מזוגג וגבוה הנמתח לאורך החלל המרכזי כולו וחוצה את הפטיו התחתון לפנים וחוץ.

ב'פודיום' מרוכזים מרבית השירותים אותם מספק בית החולים. בקומת המרתף העליונה מוקם המרכז הלוגיסטי של בית החולים, כמו גם בית המרקחת, אספקה סטרילית, אחזקה ומחלקות רדיותרפיה וכימותרפיה.

בקומת הכניסה - מכון לב, דיאליזה, מרכז מבקרים ומסחר לצד מטבח מרכזי וחדרי אוכל. אשכול מרפאות והנהלת ביה"ח מאכלסים את הקומה הראשונה.

שירותי הדמיה, מיפוי, רנטגן, מעבדות ואשפוז יום מוקמו בקומה ב' ובקומה ג'- מרוכזים 16 חדרי ניתוח, חדרי הכנה והתאוששות, המתנת משפחות וחדרי טיפול נמרץ.



'המגדל'
רוכב במנותק ובמתכוון ממבנה ה'פודיום'. המבנה נפרש לאורך החזית הדרומית וחושף את מרבית חדרי האשפוז לפארק הירקון ולשטחים הפתוחים מדרום. בסיס המגדל – משמש בעיקרו כקומת טרנספורמציה ובו מוקמו חדרי מכונות מ"א ומערכות סינון ואיוורור המשרתים את חדרי הניתוח וטיפול נמרץ, אזור שירות ומנוחת צוות המנתחים ואזור המתנת משפחות.

 

בארבע הקומות מעל, מרוכזים מחלקת הפרייה חוץ גופית ומחלקות האשפוז. כל קומה מחולקת לשני אגפים שבכל אחד מהם ממוקמת מחלקת אשפוז נפרדת הכוללת חדרי אשפוז, תחנת אחיות וחדרי צוות נפרדים. בסה"כ מכיל מגדל האשפוז כ- 280 מיטות ברמת שירות גבוהה במיוחד.

'קופסאות' מזוגגות ממוסגרות בגוון אפור גרפיט, מרחפות או נעוצות בקירות הבניין מעניקות מימד טקטוני נוסף למבנה. יצירת מוקד אדריכלי מודגש המשמש בו זמנית אלמנט מקשר בין שני הגושים.

מיקום, שטח מגרש, ושטח בנוי:

רח' הברזל 16-20 ברמת החייל על מגרש בשטח של כ- 9.5 דונם. שטחו הבנוי

כ- 48,000 מ"ר, מהם כ-6,500 בקומת מרתף עליונה. במבנה 4 קומות חניה תת קרקעית, קומת כניסה, 8 קומות נוספות וגג טכני דו קומתי.

           

 

 

אלמנטים יחודיים בפרוייקט:

עיצוב חזיתות המבנה מול המרחב העירוני ההיקפי (רחוב, תנועה , מבטים ,פארק). תכנון 'אי - הסדר' בהנחת אריחי הגרניט האדום ורצועות הזכוכית האנכיות במבנה ה'פודיום'. הדגשי קופסאות הגרפיט בהיקף המבנה.

קופסת בית התפילה – כאלמנט מחולל עצמאי ודינמי בחלל הפנימי והחיצוני.

עיצוב רצפת אולם הכניסה – אינטרפרטציה לעבודתו של אמן הבאוהאוס, ג'וזף אלברס שעסק בין היתר באינטרקציות של צבע, קיבלה ביטוי ביציקת טרצו אפוקסי בגווני לבן, אפור ושחור ביישום ראשון מסוגו בארץ – שימוש בשבבי זכוכית כחלופה לאגרגטים בטרצו.

עיצוב הגשרים וגרם המדרגות התלוי לאורך קיר המסך הדרומי.


עיצוב פנים חללים ציבוריים: יסקי מור סיון אדריכלים ומתכנני ערים
טקסט וצילומים: יסקי מור סיון אדריכלים ומתכנני ערים

בניית אתרים Signed by   המגדלור 15 ת.ד 8201 יפו 61082 03-5188234      
  עמוד הבית  
© כל הזכויות שמורות