אבישי ליכטנשטיין

לקריאת קורות החיים לחצו כאן

מועמד לתפקיד יו”ר ועד ארצי + חבר ועד ארצי + חבר ועד סניף חיפה והצפון

 

חברים וחברות ,

לפני יותר מעשור הצטרפתי להתאחדות (לשעבר עמותת אדריכלים מאוחדים).

במקביל לעבודתי כאדריכל עצמאי, כסטודנט לתואר הראשון והשני, וכאדריכל ברשות לכיבוי אש והצלה פעלתי רבות למען עתיד טוב יותר לנו האדריכלים. הכל ההתנדבות מלאה, ללא תמורה ולפעמים אף על חשבון ימי עבודה וגם תוך הוצאות. כיום אני עצמאי, עוסק במחקר לקראת סיום התואר השני ומכהן מזה 3 שנים כיו”ר סניף הצעירים.

סניף הצעירים אשר חבריו מהוים רוב בין חברי ההתאחדות פועל ללא הפסקה לדאוג לרווחתם של הצעירים והמתמחים במשרדים השונים והביא לפירוק והצטרפות פורום האדריכלים הצעירים ארגון אשר גרם לנו מבוכה רבה כלפי הגורמים הממשלתים בהיותנו לא מאוחדים.

עבודה רבה לפנינו , בוגרים רבים המסיימים את לימודיהם אינם ששים להצטרף להתאחדות ותפקידנו לנסות לשכנעם  ובמקביל לדאוג להם אף בלי קשר לחברותם כי אנו האדריכלים ערבים זה לזה. לפני כשנה בשיתוף הפורום עבר התיקון לחוק המהנדסים והאדריכלים בועדת הכלכלה בכנסת הדברמשפר את מעמדם של האדריכלים הצעירים ומקל עליהם בהתמחות ובבחינת הרישוי. אני ונציגי ההתאחדות השתתפנו בדיון האחרון לקראת הקריאה השניה והשלישית והבאנו להישגים הבאים:

  1. סטודנטים לאדריכלות יוכלו להתחיל את ההתמחות במקביל ללימודים(מהמחצית השניה של השנה הרביעית)
  2. בלמנו נסיון לאפשר החלה של שינוים בתקופת ההתמחות על מי שהתחיל ללמוד כך שאם יוחלט על שינוי הוא יכול רק על סטודנטים חדשים.
  3. הגנה משמעותית יותר על איכות הלימודים ופיקוח מל”ג
  4. צמצום אחריות וסמכות לאדריכל מהנדס זר.

המשכנו לקיים תחרוית בהם השתתפו מאות צעירים וצעירות, תחרויות  אשר מהוות  עבורם קרש קפיצה מקצועי.

אין זה סוד שמצבה הכלכלי של ההתאחדות הידרדר במהלך הקדנציה האחרונה והביא אותנו לקיצוצים בתקציב בין היתר תקציבו היחודי של סניף הצעירים בוטל. הפגיעה היא סמלית אך מראה לדעתי על יחסם של חברי הועד לדור העתיד דבר זה חייב להשתנות. (ראו החלטת והצעת הועד הארצי לתקציב הקיים).

התאחדות האדריכלים נמצאת כיום בשפל שלא נודע כמוהו. הנושאים בהם בחרה לעסוק מנותקים מהצרכים ומן הבעיות הנוגעות לפרנסתו, פעילותו, ומעמדו המקצועי של האדריכל. אציג כאן שני נושאים אשר בהם עלינו לטפל בראש סדר העדיפויות כארגון מייצג

רישוי זמין עצמי תקנות הבניה: 

הקושי בהוצאת היתרי בניה מחריף בישראל משנה לשנה, זאת למרות כל השינויים שנעשו וכל הכוונות הטובות , ואנו כאדריכלים נפגעים מכך בכל מובן. אך הכשל נובע מבעיה מאד יסודית חוקי הבניה בישראל שונים מהמקובל במדינות העולם המערבי חוק התכנון והבניה שחוקק ב 1965 הניח תשתית מעורפלת אשר הובילה לפיצול והפניה לתקנות המתפצלות ומפנות לתקנים ותקנות נוספות.

מספר התקנות גדל בטור אקספוננציאלי אשר מוביל לכאוס רגולטורי. התופעה אינה מעלה או משפרת את איכות הבניה כלל. אלא ההפך מכך, המצב מחייב הוספת עוד ועוד מומחים ויועצים חדשים לכל תת נושא, מפזרת את הסמכויות והאחריות ללא צורך והופכת את תאום התכנון לבעיה של ממש, מלבד עיקוב בהוצאת אישורי בניה. התהליך המתואר כאן עומד בניגוד מוחלט לרוח מבנה תקנות הבניה במדינות המערב, שמקדשות בהירות, תמציתיות ופשטות. המוצא היחיד מהכאוס שנוצר הוא למנות במכרז חברה חיצונית אשר תכין תקנות בניה חדשות מהיסוד. נוהל כזה קיים כבר במדינות ארצות הברית אשר בהן על כל אחת מ חמישים המדינות לחוקק ולהכין לעצמה תקנות בניה. ההתאחדות היא הגוף המתאים להוביל ולהסביר מהלך שינוי יסודי שכזה. עם כל הצער שבדבר, אף שינוי קוסמטי לא ישנה את המצב.

ייחוד מעמד האדריכל :

בשנת 2015 הוקמה בעמותה ” הועדה להגנת המקצוע” בראשות עופר פורת ובעזרתי הפעילה. הגיעו לידינו מאות תלונות על מעצבים והנדסאים אשר מתחזים לאדריכלים בניגוד לחוק. חלק מהתלונות הגשנו למשטרה. מחלק ההונאה במחוז תל אביב זימן חשודים לחקירה, נפתחו כנגדם תיקים ואף הומלץ לפרקליטות להעמיד את חלקם לדין. לאור רגישות הנושא לא אוכל להרחיב אך אציין כי עם החלפת היו”ר בשנת 2017 שונו בהתאחדות סדרי העדיפויות ופעילות הועדה אשר בויה כולה על התנדבות יובשה ונעצרה כליל. יחד עם זאת, חשוב להבהיר כי הנזק שנגרם לפעילות הועדה אינו בלתי הפיך. ניתן להמשיך ולפעול מן הנקודה שבה הפסקנו , על פי מתווה הפעולה שהוכן בעמותה בשנת 2015. חשוב להבהיר כי בניגוד לתחומי פעילות אחרים ניתן להגיע בתחום זה לתוצאות אשר מורגשות מיד בשטח.

כמו כן, נדע כולנו כי אי נקיטת פעולה של גוף מייצג נוכח ההפקרות בנושא היא מחדל שנוצר לא מעט באשמתנו והדבר יוביל להרס מעמדם, שכרם ויוקרתם של ציבור האדריכלים.

 

לאור הדברים שציינתי כמו כן נסיוני הציבורי והפוליטי שרכשתי החלטתי לבקש את תמיכתם בי לראשות התאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראל.

אנו דור האדריכלים והאדריכליות שנולד לאחר המלחמות והמהפך הפוליטי הראשון בישראל בשלים ומוכנים להנהגה, רוצים להוביל ולדאוג למעמד המקצוע ולחזרתו כגורם מוביל ומשפיע בחברה ובמרחב הישראלי.

 

ביחד מנצחים. ב 11.8 בוחרים באבישי ליכטנשטיין לראשות התאחדות האדריכלים