וואט? Watt | מחווה לתחנות הכוח הראשונות בארץ | התאחדות האדריכלים

וואט? Watt | מחווה לתחנות הכוח הראשונות בארץ

וואט? Watt | מחווה לתחנות הכוח הראשונות בארץ

31.12.2023  עד  29.02.2024

תערוכה בגלריה בבית האדריכל.ית המציינת 100 שנים להקמת תחנת הכוח הראשונה בארץ ולהיווסדה של חברת החשמל

אוצרות: אדר’ לימור יוסיפון גולדמן
ע. אוצרות: אדר’ שחף בלומר
עיצוב גרפי: אבישר גולדמן
עריכת לשון: ד”ר נעמי הגר

משתתפים.ות:
רוני אלרואי
ים בן אדיבה (ימבו)
אלון ברייאר
אדיר יעקובי
ניב פרגר ומיכל דוד
דן ראובני
יערה רבינוביץ
לילך שטיאט
רחלי שרפשטיין
אמיר תומשוב

תחנות הכוח הראשונות בארץ נבנו בתל אביב, חיפה, טבריה ונהריים (ירדן כיום) והיו סמל לקדמה טכנולוגית בהנדסה ובייצור חשמל, וכן סמל לחדשנות בבנייה ובאדריכלות. 

הסגנון האדריכלי המודרני המשותף לתחנות אלו שיקף תוספת מונומנטלית פורצת דרך לנוף פלשתינה. השפה החזותית שלהן, המאופיינת בקווים גיאומטריים, בהפשטה ובצבעוניות מונוכרומטית הציבה רף חדש של קדמה ויעילות.

התערוכה מציינת 100 שנים להקמת תחנת הכוח הראשונה בארץ ולהיווסדה של חברת החשמל.

היא מתמקדת באדריכלות של חמש תחנות הכוח הראשונות בארץ שנבנו בין השנים 1923–1938, בהשפעה המרחבית שלהן על הסביבה ובתפקידן בהתפתחותה של מדינת ישראל. בימים מאתגרים אלו, הרגשנו צורך למצוא אור בתוך החושך ולרכז את האנרגיה שלנו בעבודה על תערוכה שמלמדת על נקודת ציון היסטורית בתולדות המדינה.


עשרה משתתפות ומשתתפים מוכשרים מרחבי הארץ, הפועלים בישראל בתחומי יצירה מגוונים כמו אדריכלות, איור, אנימציה, עיצוב ואמנות, צוותו למבנים השונים של תחנות הכוח ונתבקשו להציג פרשנויות וייצוגים אמנותיים מבוססי חשמל, תוך הצעת תובנות לגבי ההשפעות המתמשכות של התחנות על חיינו. 

המשתתפים התמקמו על ציר שבין חוץ לפנים; בין הצורך לבחון את השפעת המבנה על הסביבה, את המונומנטליות והחשיבות שיוחסה לו, לבין הרצון להסתכל פנימה ולהבין את אופן ייצור החשמל, המכונות והחלקים, ואת התחושות בתוך החלל. בעקבות ההתבוננות המקיפה, מקצת העבודות התמקדו בחזיתות המבנה: אור וצל, עיצוב ומקצב, ועבודות אחרות התמקדו דווקא בפנים: בריצוף, בקירות ובמכונות האופייניות לכל תחנה לפי שיטת הייצור שלה.

בתערוכה יוצגו בעיקר עבודות חדשות אשר הושפעו מהרקע ההיסטורי והתכנוני של כל תחנת כוח, מהשרטוטים המקוריים, מתצלומי חוץ ופנים באדיבות ארכיון חברת החשמל וגם מהתחושות שעלו בעת ביקור בתחנות עצמן או בסביבתן.

פרטים:
הגלריה בבית האדריכל.ית | רחוב המגדלור 15, יפו

אירוע פתיחה חגיגי:
5.01.24 יום שישי 11:00-15:00

שיח גלריה בהשתתפות המציגות.ים:
2.2.24 יום שישי בשעה 12:30

שעות פתיחה כלליות:
א-ה 10:00-15:00, ו’ 11:00-15:00

התערוכה תוצג עד ה-29.02.24