חוק שוויון זכויות | התאחדות האדריכלים

חוק שוויון זכויות

פורסם ב-06-02-2024
עיונכם חוות הדעת של התאחדות האדריכלים לתזכיר חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
התאחדות האדריכלים מעודדת נגישות ומאמינה שמרחבים נגישים הם מרחבים איכותיים וטובים עבור כולם, אך יש לשמור על מקצועיות התחום ולא לרדד באיכות התכנון.
על מורשה נגישות מתו”ס מונחת אחריות רבה ועליו להתייחס למורכבת הבניין ולכלים וההנחיות הברורות כדי שהבניין יהיה גם איכותי וגם נגיש.
לא בכדי קבע המחוקק כי יש צורך ברקע מקצועי בתחום ההנדסה והאדריכלות על מנת לשמש כיועץ נגישות. יש להכיר את הבניין ומערכותיו על בורין מאותה סיבה יש שני יועצים בתוחם הנגישות “מתו”ס” ו”שירות”.
הנדסאי אדריכלות עוברים הכשרה קצרה ולא מקבלים הכשרה מקצועית לתכנון בניינים מורכבים, בתים רבי קומות, מבני ציבור, מבנים לשימור ופרויקטים ענקיים של התחדשות עירונית בהם יש מורכבות תכנונית רבה שאותם מקדמת מדינת ישראל ביתר שאת ועתידים רק לגדול.
כל את להבדיל מהכשרת אדריכל שעורכת 5 שנות לימוד בנוסף להתמחות בת למעלה מ-3 שנים ובסופו מבחן מקצועי של למעלה מ-9 שעות בגינו הוא מוכר כ”אדריכל רשוי”. בזמן שהנדסאי אדריכלות עובר לימודי תעודה מקצועית שאורכים פחות משלוש שנים ולא מחויב בהתמחות פרקטית.
לאור האמור ומתוך רצון לחזק את נושא הנגישות ולהרחיב את אנשי המקצוע עמדת ההתאחדות היא שככל שהמדינה מבקשת לאפשר להנדסאים להיות יועצי נגישות של מבנים מורכבים, מבני ציבור וכו’ כמפורט לעיל יש להוסיף להנדסאים הכשרה נוספת כדי שיוכלו לקבל את הרחבת הרישיון ולא באופן אוטומטי כפי שמנוסח בחוק.
יש לייצר צוות מקצועי שיגבש את אותו מתווה ובכך יעניק למי שרוצים בכך את הידע והכישורים הנדרשים להיות שווה ערך למי שעבר מסלול ארוך וקפדני.
לדעת ההתאחדות כך תיווצר דרך המלך בה יגדלו כמות מורשי הנגישות שיוכלו לאשר פרויקטים מורכבים אך בבד בבד ישמרו על רמת מקצועיות גבוהה.
למענה המלא של התאחדות האדריכלים – https://drive.google.com/…/1npe…/view…
לחומרי רקע נוספים –
חוק שיוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות https://drive.google.com/…/12ExsakYlPq6E1qqjhS5…/view…
תהליך הערכת השפעת הרגולציה להסדרת מקצוע מורשה נגישות מתוס